The Fury of an Oligarch Scorned

S

Lajos Simicska (photo: Magyar Nemzet).

On the morning of February 6, 2015, the directors and chief editors of the pro-government television station, radio station and newspaper under the ownership of former Fidesz oligarch Lajos Simicska―Hír TV, Lánchíd Rádió and Magyar Nemzet―abruptly resigned, asserting that they had decided to leave their jobs “for reasons of conscience” (source in Hungarian).

The collective resignations infuriated Simicska, who learned of them only after their publication on the Magyar Nemzet website. En route to Budapest to appoint successors, the notoriously reclusive former oligarch conducted short telephone interviews with many of the major opposition media during which he accused the prime minister and his “entourage” of orchestrating the resignations (source in Hungarian) and denounced the prime minister in vulgar terms, frequently using an epithet denoting sperm—geci—that has no equivalent in English and might best be translated as “fuckhead.” (1)

The direct cause of the resignations: on the evening of February 5, the website of the opposition newspaper Népszava quoted Simiscka, a longtime personal friend and political ally of Prime Minister Viktor Orbán, as saying “The media war could become full-blown if the government really introduces the five-percent advertising-revenue tax in the name of making peace with RTL” (source in Hungarian). 

Simicska’s statement to Népszava referred to the Orbán government’s recent proposal to transform the progressive tax on advertising revenue, which generates over half of its proceeds from the television station RTL Klub, into a flat-rate tax that would redistribute the burden among a greater number of companies, notably Simicska-owned media and public advertising concerns (see source in Hungarian and Black Screen of Protest and The Big Gun Swings into Action).

Prime Minister Orbán (left) and ÁPEH President Simicska chat in the late 1990s.

Prime Minister Orbán (left) and ÁPEH President Simicska chat in the late 1990s.

The restructuring of the advertising-revenue tax would be one of several measures that the third Orbán government has taken since its formation last spring which have harmed the financial interests of Simicska, who generated much of his current wealth through state contracts awarded to his construction company, Közgép, at the time of the second Orbán government from 2010 to 2014 (see Lajos Simicska/Közgép).

The Simicska-owned media have attacked these measures and the government ministers identified directly with them, though have never criticized Prime Minister Orbán personally (see Cleft in the Monolith). The “full-blown” media war that Simicska cited in his statement to Népszava on February 5 would certainly entail lifting the taboo on direct criticism of Orbán―a presumption that the opposition website hvg.hu has corroborated, quoting an unnamed “reliable source” (source in Hungarian). If this hypothesis is correct, reluctance to participate in personal attacks on the prime minister constituted the “reasons of conscience” to which the formerly Simicska-affiliated journalists and media directors referred in their joint resignation.

By the evening of February 6, Simicska had named replacements for those who had resigned that morning, including himself as the director of Hír TV (source in Hungarian). Simicska told index.hu  “I am going to fire every Orbánist, then I will appoint my people in their place who cannot be bribed and intimidated. I will say it once again, my people will be sitting everywhere” (source in Hungarian).

The long steadfastly pro-Orbán Hír TV, Lánchíd Rádió and Magyar Nemzet therefore appear certain to become harsh critics of the prime minister and government. Below are quotes from Simicska’s February 6 interviews which may provide an insight into the type of criticism that his media are likely to articulate:

Believe it or not, my alliance with Orbán was based on the fact that we wanted to bring down the dictatorship and the post-communist system. This proved not to be an easy thing, it required a lot of work. But building another dictatorship in its place was certainly not a fucking part of this alliance. I am not a partner in this (source in Hungarian).

I grew up when the Soviet Union was here and I do not have good memories of the activities of the Ruskies in Hungary. I can’t make a clear distinction, to say the least, between the political behavior of the Soviets of that time and the Russians of today (source in Hungarian).

I imagined him [Orbán] to be a statesman who could do good for this country, but I had to realize that he’s not (source in Hungarian).

Naturally an independent media always deals with current things, though the Orbán government has ambitions to essentially abolish the independent media; but naturally this media―our media―will resist this and will not give a fucking shit about what Orbán wants (source in Hungarian).

"Orbán

“Orbán Is a F.ckhead!” Front page of the tabloid Blikk on February 7, 2015 (photo: 444.hu).

As for those who resigned from the Simicska-owned media on February 6: they are likely to find immediate employment at the state-run television and radio stations and news agency, which according to several sources, Prime Minister Orbán has chosen to serve as the primary channels of pro-government news (sources A and B in Hungarian). However, the owner of the pro-government television station Echo TV and newspaper Magyar Hírlap, Gábor Széles, wrote on his Facebook site on February 7 that he will gladly hire any of them who do not find employment at the state-run media (source in Hungarian).

The nearly certain anti-Orbán transformation of Hír TV, Lánchíd Rádió and Magyar Nemzet would represent the most sudden and radical change in Hungary’s political media landscape in the 35 years since the end of the Hungarian Socialist Workers’ Party dictatorship.This transformation would serve to further elevate the already heightened degree of political tension and conflict in Hungary. And its outcome would almost certainly entail either the collapse of the Orbán government or that of the Simicska-owned business and media empire—more likely the latter. 

(1) “Orbán is a fuckhead!” (source in Hungarian)

“Viktor Orbán is also a fuckhead! He is also a fuckhead!” (source in Hungarian)

“Yes, I stand by it: he’s a fuckhead. Maybe I will retract it tomorrow morning, because I am already calming down, but now you can go ahead and write that he is a fuckhead.” (source in Hungarian)

—————————————————————————————————————————————–

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: