From Russia with Love

On February 20, the bloodiest day of clashes between anti-government Euromaidan protestors and police in Kiev, Ukraine, Hungary’s state-run Kossuth Radio broadcast the following report in Hungarian about the demonstrations during the station’s 2:00 p.m. news (source in Hungarian at 14:00): 

800px-Mr1

—–

—–

—–

—–

The following is an Orange Files translation of broadcast:

Passions have not calmed in Kiev. Snipers are shooting members of law-enforcement services from the roof of a hotel. The Ukrainian interior ministry is recommending that people do not go out onto the streets, because there are armed individuals there. Law-enforcement organizations have begun the process of locating and neutralizing the terrorists. According to the former deputy president of the Ukrainian secret service, anti-terrorism investigation applies to all Ukrainian citizens and only serves to further aggravate the situation that has developed in the country. According to the former representative, the anti-terrorism operation is essentially tantamount to the introduction of martial law. In Kiev the Metro is still not running—its entries have been blocked with big metal bars. Banks, shops and cafés are closed. Meanwhile Kiev Mayor Volodymyr Makienko announced that he is withdrawing from the governing party in protest against the bloodbath and fratricidal war taking place in the Ukrainian capital. Representatives from the governing party and the opposition as well as demonstration leaders have initiated the urgent convocation of parliament in order to resolve the grave domestic crisis. Representatives from the governing party have summoned opponents to discontinue violence and begin peace talks with German, Polish, Russian and American mediation.

Pro-European Union demonstrator in Kiev.

Pro-European Union demonstrator in Kiev.

Kossuth Radio aired this report as media throughout the rest of Europe focused the Ukrainian police’s use of live ammunition in an attempt to quell the increasingly violent anti-government demonstrations in Kiev, killing and wounding a large number of unarmed protestors in the process. The Kossuth Radio report does not cite the number of civilian casualties, at this time estimated to be around 60 dead and several hundred wounded over the previous 36 hours, referring to the Euromaidan demonstrators in a sentence without an identified source as “terrorists” whom law-enforcement authorities were “locating and neutralizing.” Nor does it mention any of the demands of demonstration leaders, notably the resignation of subsequently ousted president Viktor Yanukovych.

Kossuth Radio issued the following statement in response to criticism of the report (source in Hungarian):

The public media is reporting continually on the Ukrainian crisis. We use as sources for news both the opinions of the opposition and statements from the governing party as well as accounts from our reporters on location and from major world news-agencies. The report broadcast on Kossuth Radio’s 2:00 p.m. news on Thursday was likewise based on several various sources, including information from the Russia Today television station and the internet edition of a Russian daily newspaper. We are continually stating other opinions as well in the course of the radio’s news programs. News editors cannot express criticism of the reports arriving from various sources. Kossuth Radio has been subjected to several attacks as a result of the news it aired on a single occasion on Thursday. We draw the attention of those who have voiced criticism to the fact that they have seized upon a single report within an entire day’s programming, which included the broadcast of news reflecting numerous other points of view, though they do not mention these.

Orbán and Putin shake on the Paks deal.

Orbán and Putin meet in Moscow in January 2014.

The Kossuth Radio statement reveals that the station based its 2:00 p.m. news report on the anti-government demonstrations in Ukraine on Russian sources, including the overtly anti-Euromaidan news station RT (formerly known as Russia Today), though the original report did not cite these sources. The statement contends that Kossuth Radio presented news of the demonstrations from other perspectives in the course of other broadcasts during the day. This contention, even if true, does not negate the fact that Kossuth Radio’s report on the protests during their deadly culmination on the afternoon of February 20 was much closer to that of pro-Yanukovych sources from Russia than it was to pro-opposition European sources such as those from the United Kingdom and France.  

There are two reason that government-controlled Kossuth Radio broadcast this report essentially reflecting the official Russian stance toward the anti-government demonstrations in Kiev: first, the Orbán government wants to remain in favor with the Putin administration now that Hungary has signed an interstate agreement with Russia for a 10-billion-euro loan to build two new reactors at the Paks Nuclear Power Plant (see Deal of the Century); and second, there exists an obvious and forboding parallel between the pro-Russian Yanukovych government and pro-European Union demonstrators in Ukraine and the eastward-oriented Orbán government and the westward-oriented democratic opposition in Hungary.

——————————————————————————————————————————————

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: